Sam Hageraats bij de bushalte op de Jonkheer Ramweg, die volgend jaar dreigt te verdwijnen. Meer info: www.redbus45.petities.nl.
Sam Hageraats bij de bushalte op de Jonkheer Ramweg, die volgend jaar dreigt te verdwijnen. Meer info: www.redbus45.petities.nl. (Foto: )

Buslijn 45 geeft blinde Sam vrijheid

Càrola Rietdijk

Petitie afschaffing bus dorpskernen

De gemeente heeft het voornemen om de bus in het buitengebied van Houten af te schaffen en start in het voorjaar een pilot met flexibel openbaar vervoer. De Schalkwijkse student Sam Hageraats, geboren met een visuele beperking, ging de barricades op en startte een petitie om 'zijn' bus te behouden.

SCHALKWIJK - Sam Hageraats belt op. Of het misschien ook een uurtje later kan? Want het kan vrijdagavond wel eens laat worden en dan is tien uur best vroeg. Ietwat slaperig en met z'n haar nog in de war - grijnzend benadrukt door vader Ralph die op de achtergrond af en toe souffleert - vertelt de 18-jarige eerstejaars rechtenstudent waarom de dorpsbus voor hem zo belangrijk is. Op het eerste oog verschilt hij niet van zijn studiegenoten, waarmee hij op de Uithof studeert. Toch is er één belangrijk verschil: Sam is blind. Dat maakt hem afhankelijk van het openbaar vervoer en in het bijzonder buslijn 45. Deze bus betekent voor hem zelfstandigheid en dat is een groot goed voor Sam. "Ik heb nu eindelijk vrijheid en daar ben ik heel blij mee." Hij realiseert zich dat hij door het verdwijnen van de streekbus meer afhankelijk wordt van zijn ouders en start een petitie 'Houd de bus in het buitengebied van Houten'. Zijn actie oogst veel bijval. De teller staat inmiddels op 689 ondertekeningen ten gunste van het behoud van de huidige dienstregeling. Uflex, een 'bus op bestelling', moet het alternatief worden. De pilot van U-OV wordt gefinancierd door Provincie Utrecht. "Ik denk nog steeds dat het een soort belbus is. Maar het is geregeld dat je een soort eigen dienstregeling kan maken, zeggen ze. Je kan dan ook via een app een taxi bestellen. Dat is leuk als je een vast rooster hebt. Maar ik heb een heel flexibel rooster." Sam heeft de petitie inmiddels aangeboden aan de gemeente en provincie en erkent dat hij zich serieus genomen voelt. Ook mag hij deelnemen aan een gebruikerspanel. Sam blijft ervoor strijden om de buslijn in elk geval te behouden tijdens spitsuren. Vader Ralph vult aan: "We snappen dat het duur is. Er zijn speciale potten voor de leefbaarheid van de kleine kernen, dan denk ik: ga daar eens shoppen." "Ik sta hier inmiddels niet meer alleen voor mezelf. Het is een breder ding en ik vind dat je er goed naar moet kijken. Ze luisteren wel, maar datgene wat ze ermee gaan doen is nog niet helemaal duidelijk", zegt Sam. Vader Ralph: "Nou ja, die proef gaan ze draaien, Sam. Daar kun je vergif op in nemen. Dat duurt twee jaar. Da's lang. Dan is Sam bijna klaar met z'n hbo." Sam zit erover te denken om later de politiek in te gaan. Deze situatie lijkt in elk geval al een mooie praktijkcase. Sam lacht: "Ja, het is wel leuk voor mijn opleiding. Ik heb nu vakken in bestuursrecht. Dat gaat ook over hoe het werkt bij de gemeente." De normale dienstregeling loopt zoals het er nu naar uitziet t/m 30 maart 2019. Dan wordt de nieuwe manier van reizen geïntroduceerd. "Ik heb er inmiddels een soort van vertrouwen in", zegt Sam wat voorzichtig, "maar het is nog steeds niet dat ik echt warmloop voor het idee. We gaan het zien."

Meer berichten




Shopbox